علت گرایش به چت‌ Chat چیست؟

Rate this post

کارکرد غالب چت برای کاربران ایرانی جنبه فراغتی و سرگرم کننده داشته که در اشکال مثبت و منفی تسهیل کننده و جبران کننده نیازهای ارتباطی آنها در دنیای واقعی است.

ایسنا: کارشناس آموزش خانواده گفت: گمنامی، سرعت ارتباط و سیال بودن از جمله علل گرایش به چت است که در روابط جنسیتی و دوستیابی جوانان پیامدهایی به دنبال دارد.
منطقه کردستان، اظهار كرد: فضای مجازی چت‌روم‌های اینترنتی به وسیله‌ای برای پرکردن اوقات فراغت جوانان مبدل شده که مرزهای تازه‌ای در شکل‌گیری ارزش‌ها پیش روی آنهاست.
وی افزود: کارکرد غالب چت برای کاربران ایرانی جنبه فراغتی و سرگرم کننده داشته که در اشکال مثبت و منفی تسهیل کننده و جبران کننده نیازهای ارتباطی آنها در دنیای واقعی است.
این کارشناس ارشد علوم رفتاری بیان کرد: اگرچه در فضای چت، مرزبندی‌های جنسیتی روز به روز ضعیف‌تر می‌شود، اما با این حال در بیشتر موارد جذابیتهای جنسیتی در روابط دنیای مجازی بیش از پیش حایز اهمیت است.
وی عنوان کرد: مجاورت طولانی با فضای مجازی می‌تواند به فرهنگ‌پذیری یک طرفه و تاثیرپذیری افراطی از هنجارها و ارزشها انجامیده و با تقویت پدیده جهانی شدن تعلقات ملی و سنتی کابران را تحت تاثیر قرار دهد.
وی با اشاره به اینکه عواملی هستند که ارتباط کاربران را در فضای مجازی چت تسهیل می‌کند، تصریح کرد: گمنامی، سرعت ارتباط و سیال بودن از جمله علل گرایش به چت است، که در روابط جنسیتی و دوستیابی جوانان پیامدهایی به دنبال دارد که محملی برای جستجو و ارضای کنجکاوی‌های آنان فراهم می‌آورد.
ترکمندی با تاکید بر اهمیت فضای چت‌روم‌ها در پر کردن اوقات فراغت، افزود: چت کردن در فضای مجازی، مشارکت عاطفی را جایگزین مشارکت سیاسی و معاشرت رو در روی اجتماعی کرده و نوعی رابطه غیرحقیقی را بر فضای مناسبات میان افراد حاکم کرده است.
وی تصریح کرد: این رابطه غیرحقیقی پیامدهایی چون کاهش سرمایه‌های اجتماعی، انزوا و بریدگی از مشارکتهای محسوس و عینی را در بر داشته است.
وی افزود: در نمونه‌های تحقیقی بدست آمده از چند کافی نت، مشخص شد که ۷۱ درصد از جوانان ۱۵ تا ۳۰ سال یک بار چت کردن را امتحان کرده‌اند.
وی اظهار كرد:۷۵ درصد چت کنندگان گفته‌اند که در چت کردن نقشهای متقاوتی را بازی می‌کنند که سهم پسران در ارایه نقش غیرواقعی و تصویری نادرست از خود ۸۹ درصد و سهم دختران ۱۱درصد بوده است.
وی با اشاره به اینکه تمایل پسران به برقراری ارتباط دوستانه همزمان با چند فرد غیرهمجنس بسیار است، تصریح کرد: بیشتر پسرها با آگاهی از وابستگی عاطفی در دختران تلاش می‌کنند که ارتباط خود با آنها را تا مرز آنچه حقیقتاً به دنبال آن هستند، تعقیب کنند.
ترکمندی گفت: دخترها اغلب با وسواس و دقت بیشتری دوستی و رابطه پا برجا با یک فرد غیرهمجنس را مدنظر دارند.
وی تصریح کرد: پسران بیش از دختران مایل به گپ همزمان با بیش از دو یا چند فرد غیرهمجنس بوده و تبحر و مهارت پسران در چت کردن بیش از دختران است.
وی بیان کرد: همچنین پسرها ترس و نگرانی کمتری از کنترلها و شناسایی‌های غیرمحسوس در خلال چت کردن داشته‌اند.
این کارشناس ارشد علم رفتاری افزود: فضای غالب در محیط چت‌روم‌ها، گفتگوهای دوستانه جوانان غیرهمجنس است که با نیت ارضای کنجکاوی، آشنایی، سرگرمی، شیطنت و ماجراجویی است.
وی گفت: بیش از ۵۰ درصد از کاربران چت‌روم‌ها گفته‌اند بیشتر دوست دارند با افراد متنوع و ناشناس چت کنند و کمتر از یک سوم تمایل خود را به افراد آشنا بیان داشته‌اند.
ترکمندی خاطرنشان کرد: بیشتر تمایل چت‌کننده‌ها به مسایل فراغتی و سرگرم کننده چت‌روم‌ها بوده و انگیزه‌های بعدی به ترتیب شامل پیدا کردن دوست، تازگی محیط چت و مهیج بودن آن، تفاوت شخصیت در صحنه چت نسبت به زندگی حقیقی و شیطنت و ماجراجویی عنوان شده است.
وی در پایان یادآور شد: دختران نسل جديد نسبت به مادر و مادربزرگشان برونگرا تر شده و به راحتي از خود و زندگي خصوصي‌شان حرف مي‌زنند، بررسي پيام‌هاي مبادله شده در چت‌روم‌هاي ايراني از تناقض، ابراز احساسات ناپسند و…. حکايت دارد.
منبع: ایسنا

بیشتر بخوانید:   دانلود کتاب مبانی رایانش ابری

Check Also

گروه فنی مهندسی پرهاست ParHost.net

استراتژی های مهم حفظ و بازگشت مشتری به سایت

به دست آوردن مشتری‌های جدید یک کار است و نگهداشتن آن‌ها به مدت طولانی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *