ArcSDE چیست؟

Rate this post

   ArcSDE نرم افزاری است که شما می توانید در محصولات مختلف ESRI از قابلیت ها و امکانات آن استفاده نمایید

   از جمله قابلیتهای این نرم افزار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ArcGIS در حالت های Desktop ، سرویس دهنده و ArcEngine
  • ArcIMS
  • ArcInfo WorkStation
  • ArcView
  • ArcSDE CAD Client
  • MapObject و MapObject Java

   این نرم افزار برای ذخیره سازی ، مدیریت داده های GIS حتی داده های هندسی ، قابلیت کاربا انواع پایگاه های اطلاعات معتبر را دارد مانند :

  • IBM DB2
  • IBM Informix
  • Microsoft SQL Server
  • Oracle
  • PostgreSQL

   شما می توانید بر اساس نوع فعالیت خود، از انواع سیستم عامل ها و پایگاه های اطلاعاتی استفاده نمایید و همچنین براساس انتخاب خود می توانید از ابزار های سفارشی شده ( Customize ) برای مدیریت و ذخیره سازی داده هایتان استفاده نمایید.

   GIS ArcSDE یک راهکار برای سیستم های اطلاعات جغرافیایی چند کاربره است که از دامنه وسیعی از قواعد World – Class در GIS و مدیریت پایگاه های اطلاعاتی رابطه ای پشتیبانی می نماید.

  •     این نرم افزار با پایگاه های اطلاعات رابطه قابلیت های زیادی در اختیار کاربران قرار می دهد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • قابلیت مدیریت استفاده همزمان چند کاربر از داده ها و ویرایش آنها
  • نداشتن محدودیت در حجم ذخیره سازی اطلاعات مکانی
  • استفاده کاربران از چند سرویسدهنده در شبکه و اینترنت به صورت هم زمان
  • امکان ایجاد نرم افزار های سفارشی با زبان C و Java بر مبنای سیستم های ArcGIS, ArcIMS, ArcObject .

قابلیت انتخاب در تنظیمات متعدد

بیشتر بخوانید:   Download ArcGIS Desktop 10.2.2 , ArcGIS Server 10.2.2 , ArcSDE 10.2.2

   تمام این قابلیت های استفاده از انواع پایگاه های اطلاعاتی رابطه ای ، انواع سیستم عامل های ، قابلیتهای توسعه متنوع باعث می شود که حق انتخاب و دامنه انعطاف پذیری کاربران در استفاده از این سیستم را برای کاربران زیاد نماید.

چرا ArcSDE ؟

   یک سوال عمومی که مطرح می شود این است که اصلا چرا ما به استفاده از ArcSDE نیاز داریم برای جواب دادن به این سوال باید ابتدا به این سوال جواب داد که ما چه نیازی به استفاده از پایگاه های اطلاعاتی و بانک های اطلاعاتی داریم.

چرا از سیستم های مدیریت پایگاه اطلاعات استفاده می کنیم؟
در یک سیستم اطلاعات جغرافیایی چند کاربره به دلیل ایجاد یکپارچگی در ابزار ها و امکاناتی که داده های مکانی کار می کنند به استفاده از سیستم مدیریت پایگاه اطلاعاتی نیاز داریم. همچنین در ساختار سازمانی ما این امکان وجود دارد که تغییراتی در حجم اطلاعات تعداد کاربران و نوع کاربرد اطلاعات ایجاد شود که به طبع در صورت استفاده از یک سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی امکان دست یافت به راهکاری عملی در این زمینه و همچنین حفاظت و به اشتراک گذاردن اطلاعات ایجاد خواهد شد .

   در سیستم های GIS برای سالها اساس ذخیره سازی و به اشتراک گذاری اطلاعات بر مبنای استفاده از فایل های مستقل بود مانند استفاده از فرمت های اطلاعاتی shape file coverage grid TIN فایل های CAD مانند ماکرواستیشن و اتوکد و فرمت های رستری و…

   استفاده از این استراتژی دارای مزایا بود مانند سادگی استفاده و ارزان بودن روش نگهداری واستفاده از داده ها که هر کسی را قادر به استفاده و ویرایش اطلاعات می نمود بدون آن که بابت استفاده از یک پایگاه اطلاعاتی هزینه و سرمایه گذاری نیاز داشته باشد. بعلاوه سیستم های مدیریت بانک های اطلاعاتی فاقد قابلیت لازم برای نگهداری و مدیریت حجم بالای اطلاعات با انواع داده های متفاوت که در یک سیستم اطلاعات جغرافیایی به آن نیاز است می باشند. البته در سال های اخیر تلاش های برای افزودن این قابلیت ها در سیستم های مدیریت بانکهای اطلاعاتی انجام شده است.

بیشتر بخوانید:   بهترین WEB GIS معرفی شده توسط شرکت ESRI

   توانایی های که سیستم های مدیریت بانک های اطلاعاتی در زمینه نگهداری داده های متنوع از نظر نوع اطلاعات و بازیابی و امکان جستجو ها و پشتیابی از تراکشن های بزرگ باعث شده است که استفاده از این سیستم ها در سیستم های اطلاعات جغرافیایی بیش از پیش مورد توجه قرارگیرد و بیشتر سیستم های اطلاعات جغرافیایی چند کاربره مدیریت اطلاعات خود را به وسیله سیستم های مدیریت پایگاه اطلاعات انجام دهند. همچنین خیلی از سیستم های موجود که از این قابلیت استفاده نمی کنند شروع به تغییر و انتقال سیستم از سیستم های قدیمی تر به سیستم های مبتنی بر قابلیت های سیستم های مدیریت بانک های اطلاعاتی نمایند.

   همچنین که استفاده از سیستم های مدیریت بانک های اطلاعاتی در یک سیستم اطلاعات جغرافیایی می تواند مفید باشد استفاده از قابلیت های رابطه در یک پایگاه اطلاعات با داده های GIS شما در بهینه کردن سیستم شما ایجاد مزیت و افزایش کارایی نماید.

   از جمله مزایای که در اثر استفاده از یک پایگاه داده رابطه در سیستم اطلاعات جغرافیایی شما ایجاد می شود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

یکپارچگی سیستم مورد استفاده برای ذخیره سازی اطلاعات مکانی و اطلاعات توصیفی

امکان ایجاد سیستم مدل مبنا رابطه ای برای تعریف عوارض و اشیاء

امکان مدیریت همزمانی کاربران در یک محیط

مدیریت استاندارد داده ها مانند تهیه پشتیبان از داده ها ، بازیابی اطلاعات دارای اشکال ، انتشار داده ها و…

حفظ قابلیت ها حتی با افزایش تعداد کاربران

امکان مدیریت و ساماندهی کلیه اطلاعات موجود درسیستم به صورت یکپارچه

بیشتر بخوانید:   سایت آموزشی شطرنج آنلاین oChess.ir

وجود قابلیت مستقل از حجم بودن اطلاعات (Stable data volumes )

امکان حفظ شرایط متمرکز بودن داده ها و امکان دسترسی به داده ها

امکان نگهداری اطلاعات برای دوره های طولانی مدت حتی با وجود تغییرات پرسنلی و تغییرات امکانات نرم افزاری و سخت افزاری در سازمان و ارگان

وجود قابلیت های بازیابی اطلاعات در صورت وقوع اشکالات و نواقص در سیستم

پشتیبانی از استاندارد های کامل در زمینه سیستم های خادم و مخدوم و معماری اینترنتی( امکان وب بیس )

منبع: GISTech.ir

Check Also

گروه فنی مهندسی پرهاست ParHost.net

نکات مهم در طراحی آیکون و کاور

طراحی تصاویر مناسب جهت کاور محصولات یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در میزان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *