XSS یا تزریق کد چيست؟

Rate this post
XSS یا تزریق کد
XSS یا تزریق کد

Scripting يكي از روش هاي حمله هكرها به سايت ها است و يك نقص امنيتي محسوب مي شود. البته در اين حمله کدهای سمت کلاینت از قبیل جاوا اسکریپت به سایت تزریق می شوند و هدف اصلي هكرها كاربراني هستند كه به سايت مراجعه كرده اند. در حقيقت هكرها در اين نوع از حمله اطلاعات كاربران يك سايت را بدون اينكه خودشان آگاهي داشته باشند، به سرقت مي برند.

اگرچه مخفف Cross Site Scripting، CSS مي باشد اما از آنجا كه CSS به عنوان مخفف Cascading Style Sheets نيز مي باشد، به منظور جلوگيري از بروز اشتباه، XSS را به Cross Site Scripting نسبت داده اند.

در XSS هكرها كدهاي خود را جايگزين كدهاي صفحات وب پويا مي كنند. اين حمله اغلب هنگامي صورت مي گيرد كه يك سايت جهت درخواست اطلاعات كاربر از Query string استفاده مي نمايد. كدهائي كه جايگزين كدهاي صفحات پويا مي شوند، بر روي كامپيوتر كاربر اجرا مي شوند. اين كدها مي توانند اطلاعات با اهميت موجود در كامپيوتر او را سرقت ببرند و به صورت مخرب بكار گيرند.

XSS یا تزریق کد
XSS یا تزریق کد

به عنوان مثال: ممكن است پس از ورود اطلاعات يك كاربر مثل username و password در سايت يكي از بانكها كه در برابر XSS محافظت نشده، اين اطلاعات توسط هكر دزديده شود ( البته بدون آگاهي كاربر ) و آنگاه حساب بانكي كاربر مورد دستبرد واقع شود.

با اینکه بسیاری از وب سایت ها، فیلترهایی برای شناسایی پست های حاوی XSS دارند اما نمی توان همه انواع مختلف XSS را فیلتر نمود. به این ترتیب می توان گفت سایت هایی که اقدام به دریافت اطلاعات از کاربران می کنند، مستعد حملات XSS هستند.

بیشتر بخوانید:   ابزار Incognito Browsing یا وب‌گردی در حالت نا‌شناس در گوگل کروم Google Chrome

يكي از روش هاي دستيابي به اطلاعات كاربر بدست آوردن cookieاي است كه سايت ها پس از استفاده كاربر در سيستم او ايجاد و ذخيره مي نمايند، تا در ورودهاي بعدي از اطلاعات ذخيره شده در آن استفاده نموده و به كاربر اجازه ورود دهند. با دستيابي به اين فايل در حقيقت هكر به اطلاعات كاربر دست پيدا نموده و مي تواند از آنها استفاده هاي سوئي نمايد.

انواع حملات XSS:
انعکاس
در این نوع از حمله، هکر یک حفره امنیتی و راهی برای استفاده از آن پیدا می نماید تا کاربر ناشناس را به یک برنامه وب دارای آسیب پذیری XSS هدایت کند. در این هنگام حمله انجام شده است.
این حمله به وسیله یک سری از پارامترهای URL که با URL ارسال می شوند، انجام می شود. هکر URL مخرب را با پارامترهای موجود در URL برای کاربر ارسال می کند. این URL معمولا از طریق ایمیل، وبلاگ ها یا انجمن ها و یا هر روش ممکن دیگری برای کاربر فرستاده می شود. شاید تصور شود که کاربر بر روی لینک های ناشناس کلیک نمی کند، بنابراین مشکلی برای او پیش نمی آید. اما باید توجه نمود که با استفاده از JavaScript حتی با بازنمودن یک ایمیل و حتی مشاهده یک سایت، حمله XSS انجام می شود. به علاوه در این نوع حمله معمولا URL ها با متدهایی مثل Hex و یا هر متد کدگذاری دیگری که URL ها را بصورت معتبر نمایش می دهد، کدگذاری می شوند.
ذخیره
در این نوع حمله، هکر کدهای مخربی را که یک کاربر در آینده آنها را فراخوانی می کند ذخیره می نماید.
در واقع یک کاربر ندانسته به کدهای مخرب برخورد می نماید و کدهای مخرب اجرا می شوند. مسئله اینجاست که هنگام ذخیره سازی کدها و همچنین هنگام واکشی آنها اعتبارسنجی ورودی ها و خروجی ها انجام نشده است. نکته حائز اهمیت این است که حتی درصورت اعتبارسنجی کدها در هنگام ذخیره نمودن آنها، چک نمودن خروجی ها و اعتبار سنجی آنها نیز لازم است. چراکه به این ترتیب کدهای مخرب ناشناخته در طی فرایند اعتبار سنجی ورودی، کشف خواهند شد.
يك هكر با بهره گيري از XSS مي تواند به انجام اعمالي از قبيل موارد زير اقدام نمايد:
تغيير تنظيمات كاربر

  • ربودن حسابها
  • ربودن كوكي ها
  • اعمال كدهاي تخریب کننده
  • لینک به سايت هاي مخرب
  • راه اندازي تبليغات كاذب
  • راه هاي متداولي كه كاربران از طريق آنها مورد حمله قرار مي گيرند، عبارتند از:
  • باز نمودن يك صفحه وب
  • كليك نمودن بر روي لينك
  • باز نمودن ايميل
بیشتر بخوانید:   نمایش یک پیغام سوالی MessageBox به کاربر ASP.Net برای حذف

XSS یا تزریق کد

جلوگيري از XSS
ساده ترين راه جلوگيري از XSS، اضافه نمودن كدي به برنامه تحت وب است تا باعث شود از برخي تگ هاي فرمان در ورودي پويا چشم پوشي شود.
تگ هاي قابل استفاده در XSS عبارتند از:

  • <script>
  • <object>
  • <applet>
  • <embed>
  • <form>

به طور كلي جهت جلوگیری از XSS باید استراتژی های مختلفی درنظر گرفته شود:
استفاده از مرورگرهاي وب امن:
مرورگرهایی مثل Firefox و Opera از امنیت بالاتری (نه 100درصد) نسبت به IE برخوردار هستند. اینترنت اکسپلورر از جمله مرورگرهایی است که نقاط ضعف زیادی دارد و بسیار در معرض خطر است.
بكارگيري ابزارهائي كه اجراي كدهای Script،Flash و هر کد مخرب دیگری را محدود مي كنند. مثل NoScript
عدم كليك بر روي link ها و ايميل هاي ناشناس :
سعی کنید آدرس وب سایت هایی که قصد مشاهده آنها را دارید، مستقیما در نوار آدرس مرورگر وارد نمایید.
استفاده از توابعی که عملیات پاکسازی کدها را انجام می دهند. مثل htmlentities در زبان PHP (فیلتر نمودن ورودی های کاربر و همچنین کدهای خروجی)
زبانهاي متداول مورد استفاده در XSS عبارتند از:
JavaScript ، VBScript ، HTML ، Perl ، C++ ، ActiveX و Flash

Check Also

سومین جلسه کارگاه آموزشی رایگان آشنایی با اختلال طیف اتیسم پنجشنبه 03/08/1397 ساعت 10 الی 11 What is Autism? مدرس : دکتر فاطمه خاندانی، دکترای تخصصی روانشناسی، موسس و مدیرعامل موسسه خیریه مهرگسترپرهام تهران شماره ثبت 44662 با مجوز و تحت نظارت سازمان بهزیستی استان تهران – آشنایی با اختلال طیف اُتیسم – علت اختلال طیف اُتیسم – علائم و نشانگان اختلال طیف اُتیسم – بهترین زمان تشخیص اختلال طیف اُتیسم – مداخلات تاثیرگذار ، مدیریت و درمان برای شرکت در دوره های رایگان آشنایی با اُتیسم با شماره 86026252 تماس بگیرید محل برگزاری : تهران ، یافت آباد، بلوار معلم، میدان معلم، خیابان تختی، مجتمع خدمات بهزیستی شهید ذوالفقاری ، ساختمان موسسه خیریه مهرگستر پرهام تهران، فعال حوزه اُتیسم http://MGPTC.com

سومین جلسه کارگاه آشنایی با اختلال طیف اتیسم

سومین جلسه کارگاه آموزشی رایگان آشنایی با اختلال طیف اتیسم پنجشنبه ۰۳/۰۸/۱۳۹۷ ساعت ۱۰ الی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *