آموزش پس انداز کردن به کودکان ۰ تا ۱۰۰

Rate this post

آموزش پس انداز کردن به کودکان یک موضوع بسیار مهم است که در شکل گیری شخصیت او بسیار تاثیر گذار است. دقت داشته باشید هر چیزی که امروز به فرزند خود یاد می دهید، فردا داخل زندگی او تاثیر گذار است و زندگی او را تشکیل می دهد؛ پس چرا باید این موضوع بسیار مهم را شوخی بگیریم؟ اگر می خواهید فرزندی موفق داشته باشید باید به او پس انداز کردن و بیزنس را یاد دهید.

سوالاتی مهم در رابطه با آموزش پس انداز کردن به کودکان

از چه زمانی باید به کودکان آموزش مالی بدهیم؟
آیا لازم است به کودکان آموزش مالی دادخ شود؟
چه زمانی باید به کودک پول بدهیم؟
پس‌انداز کردن را چگونه به کودکان بیاموزیم؟
سن دادن پول به کودکان چه زمانی است؟

بچه‌ها در سن چهار سالگی به خوبی مسائل مربوط به امور مالی را می فهمند پس بهتر است پس انداز کردن را از همین سن شروع کنید.
همه‌ی ما به‌عنوان افرادی آگاه در امور مالی موظف هستیم این مسائل و مسئولیت‌های مربوط به آن را به فرزندان خود بیاموزیم.
در واقع ما در دورانی هستیم که برای موفق بودن باید یکسری از مسائل را از ابتدا می دانستیم و حالا برای اینکه فرزندانمان با مشکلاتی نظیر مشکلاتی که خودمان با آن‌ها درگیر هستیم روبرو نشوند، نکاتی را که خودمان در این مسیر آموخته ایم را به نسل آینده منتقل کنیم تا شاهد موفقیتشان در آینده باشیم.

چند سال پیش تیم تحقیقاتی دانشگاه cambridge مطالعاتی را در خصوص پرورش عادات مالی در بچه‌ها انجام داد. نتیجه تحقیقات حاکی از آن بود کودکان از سن چهار سالگی متوجه می شوند با پول می توانند چیزهایی را که دوست دارند خریداری کنند.

در سن شش سالگی می فهمند خود می توانند از عهده خرید کردن محصولی برایند و در سن هفت سالگی به این موضوع پی می برند که قادر خواهند بود با پولی که در اختیار دارند چیزی بخرند و یا اینکه پول خود را پس انداز کنند. پس به این نتیجه می رسیم تا قبل از هفت سالگی باید درصدد آموزش عادات مالی در کودکانمان باشیم.

زیرا این عادت مالی تا سن هفت سالگی به طور کامل در کودکان شکل می گیرد؛ بنابراین خیلی مهم است والدین آموزش آشنایی با مفهوم پول را از سنین پایین آغاز کنند. به طور حتم کودکانی که از سنین پایین با مفاهیم صحیح پس انداز کردن و خرج کردن پول توسط والدینشان آشنا می شوند، در آینده می توانند دارایی‌های خود را بهتر مدیریت کنند و استرس کمتری داشته باشند.

سیستم سه قلکی در وادی آموزش پس انداز کردن به کودکان

سیستم سه قلکی برای آموزش پس‌انداز به نظر من یکی از راه‌کارهایی که می‌تواند درس‌های خوبی برای کودکان داشته باشد، آموزش پس‌انداز و آموزش مالی از طریق سیستم سه قلکی است.

برای خود سه قلک تهیه کنید. حتی می‌توانید از شیشه‌های مربا نیز برای این کار استفاده کنید. و پول‌تان را از همین الان پس‌انداز کنید. و برای قلک‌ها نام انتخاب کنید مانند:

  • بخش یک دهم
  • پس‌انداز
  • سرمایه‌گذاری

۱-قلک یک دهم ( بخش اول آموزش پس‌انداز)

کودک باید یاد بگیرد بخشی از پول‌های خود را در قلکی به نام یک دهم قرار دهد. این قلک برای کمک به نیازمندان و مؤسسات خیریه اختصاص خواهد داشت. با این کار کمک به هم‌نوع، انسان‌دوستی و صفات خوب اخلاقی را در او نهادینه خواهید کرد.

به فرزندتان بگویید خداوند نیازی به کمک ما ندارد، اما انسان‌های دیگر به بخشش ما نیاز دارند. جالب است بدانید اکثر ثروتمندان بزرگ دنیا به این بخشش عادت دارند.

یکی از آن‌ها در مصاحبه‌ای گفته بود: «سهم زیادی از سرمایه‌ی خوب مالی‌ام را برای بخشیدن به خیریه بدهکارم.» او در جایی دیگر گفته بود: «خداوند شریک من است و اگر به شریکت پول ندهی، او از کار کردن دست می‌کشد و شما مجبورید ۱۰ بار سخت‌تر کار کنید!»

آموزش پس انداز کردن به کودکان

۲- قلک پس‌انداز ( بخش دوم آموزش پس‌انداز)

قلک شماره دو برای پس‌انداز است. انسان‌های ثروتمند دنیا معتقدند باید برای هزینه‌ی یک سال پس‌انداز کافی داشت. مثلاً اگر هزینه‌های یک سال کودک ۱۰۰،۰۰۰ تومان باشد. باید این میزان پول را در قلک پس‌انداز داشته باشد. سپس یک دهم از مابقی پول‌هایش را در قلک یک دهم بیاندازد. اگر هزینه‌های کودک بالاتر رفت و پول بیشتری کسب کرد، مبلغ موجود در قلک پس‌اندازش بالا می‌رود.

بیشتر بخوانید:   مرکز جامع توانبخشی سالمندان صدرا
آموزش پس انداز کردن به کودکان

۳- قلک سرمایه‌گذاری( بخش سوم آموزش پس‌انداز)

قلک شماره سه مربوط به طرح‌های سرمایه‌گذاری است. این قلک است که فرصت‌های بسیار بزرگی را از طریق ریسک کردن برای شخص فراهم می‌کند.

کودکی که ۹ سالش شده باید این سه قلک را داشته باشد. زیرا در این سن است که او شروع به یافتن هویتی مستقل برای خود خواهد کرد. بهتر است پدرها و مادرها به جای این که کودک خود را در جهت نیاز به امنیت مالی هدایت کنند او را به سمت کسب اعتماد به نفس و هوش مالی راهنمایی کنند.

کودک در مورد قلک سوم است که بسیاری از مسائل مالی را یاد خواهد گرفت. هرگز نباید از ریسک کردن فرزندتان جلوگیری کنید. بگذارید از همین سن بهترین درس‌های اقتصادی را بیاموزد تا در زندگی واقعی با مشکل مواجه نگردد.

با تهیه‌ی این سه قلک برای فرزندتان به او سرمایه‌ی اولیه را می‌دهید تا در سن کم شروع به کسب تجربیات باارزش کند. پس از این که کودک مقدار قابل ملاحظه‌ای پول در قلک سرمایه‌گذاری جمع کرد، همراه او به بورس و یا مراکز سرمایه‌گذاری بروید تا از نزدیک با فعالیت‌های اقتصادی آشنا شود.

بگذارید خود کودک فرآیند سرمایه‌گذاری را تجربه کند تا تجربه‌ی عملی، احساسی و ذهنی آن را کسب کند. پدرها و مادرهای زیادی هستند که برای کودکان خود از سن پایین سرمایه‌گذاری می‌کنند.

هرچند با این کار به آن‌ها کمک می‌شود تا سهام‌های کوچکی به دست آورند، اما به این ترتیب آن‌ها از کسب تجربه محروم خواهند شد.فراموش نکنید که در دنیای واقعی تجربه به اندازه‌ی آموزش اهمیت خواهد داشت.

آموزش پس انداز کردن به کودکان

پس‌انداز را از خودتان شروع کنید

یکی از ثروتمندان در برنامه‌ی پرسش و پاسخی شرکت کرده بود. یکی از عمده سؤالات شرکت‌کنندگان این بود که شما چطور ابتدا به خودتان پول می‌دهید؟
او در پاسخ گفت: «من خیلی متعجب بودم زمانی که فهمیدم خیلی از بزرگ‌ سال‌‌ها پول دادن به خودشون رو کار خیلی سختی می‌دونن.

علت سختی اینه که اون‌ها زیر بار بدهی‌های زیادی هستند و به حدی پول ندارن که اول از همه به خودشون پول بدن. پدرم از سن خیلی کم به من یاد داده بود که چطور این کار رو انجام بدم. با داشتن سه قلک از کودکی من به خوبی این ایده را به کار گرفتم. همین حالا هم من و همسرم سه قلک داریم که روی قفسه‌ی آشپزخونه گذاشتیم و هنوز هم مثل کودکی به خیریه کمک می‌کنیم، پس‌انداز کرده و سرمایه‌گذاری می‌کنیم.» زمانی که زندگی‌ نامه‌ی افراد ثروتمند را مطالعه می‌کنیم می‌بینیم که ایده‌ی پرداخت پول اول به خود، در ذهن‌شان حاکم شده است. این ایده ایده‌ای بنیادین در زندگی آن‌هاست. ریسک کردن در بین ثروتمندان یکی از مهم‌ترین دلایل کسب ثروت است.

اکثریت آن‌ها تنها ۲۰ درصد از درآمدهای خود را به امور روزمره، پس‌انداز و دادن کمک به نیازمندان اختصاص می‌دهند و ۸۰ درصد مابقی درآمد خود را صرف سرمایه‌گذاری‌های مختلف می‌کنند.

در حالی که گروهی از مردم با ۱۰۵ درصد از درآمدهای خود زندگی می‌کنند و هیچ پولی باقی نمی‌گذارند تا به خودشان اختصاص دهند. در حالی که باید ابتدا به خودشان بپردازند.

آموزش پس انداز کردن به کودکان

گزارشات مالی از پس‌انداز

بهتر است زمانی که کودک‌تان به خوبی با سیستم سه قلک آشنا شد، او را تشویق کنید تا بین قلک‌ها‌ی خود و گزارشات مالی‌اش ارتباط برقرار کند. کودک لازم است یاد بگیرد روی گزارشات مالی سفید خود در مورد قلک‌هایش گزارش تهیه کند.

بیشتر بخوانید:   اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه و مستند پرواز

مثلاً اگر مقداری پول از قلکش برداشت کرد، باید گزارش آن را بنویسد. گزارش مالی او می‌تواند به شکل زیر باشد. مثلاً کودک در قسمت دارایی‌های خود سه قلک یک دهم، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری را می‌نویسد، چون دارایی‌های او را شامل می‌شود.

در قسمت هزینه‌ها مقدار پولی را که از هر یک از قلک‌هایش برداشته را یادداشت می‌کند. دفتری برای این کار اختصاص دهید و از او بخواهید هر ماه این گزارش را تهیه کند.

هنگامی که او از کودکی به این کار عادت کند، تا هنگام ورود به زندگی واقعی خود سال‌ها آموزش و تجربه‌ی مالی کسب خواهد کرد.
تجربیاتی که حتی اکثر بزرگ‌سالان آن را نداشته‌اند. یکی از درس‌هایی که کودک از این طریق می‌آموزد، ارزش انضباط مالی است. او یاد می‌گیرد که ماهی یک بار باید امور مالی خود را سامان داده و آن را به صورت گزارشی رسمی و شفاف به شما ارائه دهد.

نکته‌ی مهم این است که شما نباید از اجبار استفاده کنید؛ بلکه باید طوری عمل کنید که خود کودک تشویق شود برای ارائه‌ی گزارش مالی ماهانه‌ی خود نزد شما بیاید.

فرزندان باید از همان دوره‌ی کودکی یاد بگیرند برای پول‌های خود پاسخ‌گو باشند. ممکن است ماه‌هایی باشند که کودک تمایل دارد به دلیل اشتباهات و کاستی‌هایش از زیر این کار در برود، اما به او توضیح دهید همین ماه‌‌ها هستند که فرصت یادگیری درس‌های جدید را در اختیار او می‌گذارند. در همین ماه‌هاست که بیشترین چیزها را در مورد خود خواهد آموخت.

اگر بتوانید با رفتار درست مشوق کودک در کسب انضباط مالی باشید، به انضباط او در مدرسه نیز کمک زیادی کرده‌اید.
مشکلات بیشتر کودکان در مدرسه به دلیل عدم انضباط مالی آن‌هاست، نه نداشتن هوش و استعداد.
قبلاً هم یادآوری کردیم که هوش و استعداد در همه‌ی کودکان وجود داشته و ضعف تحصیلی آن‌ها علل دیگری دارد.
ارائه‌ی گزارش مالی کودک را در کنترل و نظارت بر پول در دنیای واقعی کمک خواهد کرد. به محض این که راه‌کارهای ذکر شده را شروع کردید شاهد نتایج درخشان آن خواهید بود.

۵ نکته‌ی مهم در آموزش پس انداز کردن به کودکان

در ادامه این مطلب وب سایت آموزشی انار آبی به بررسی پنج نکته‌ای می پردازد که آموزش آن‌ها به فرزندانمان عادات خوب مالی را در آن‌ها تقویت می کند.

۱:مدیریت پول‌هایشان را به خودشان واگذار کنید.

بسیاری از والدین بر این تصورند اگر خودشان پول‌های فرزندانشان را مدیریت کنند باعث آموزش آن‌ها نیز می شوند در حالی که این تصور اشتباه است. زمانی که مدیریت پول به عهده کودک گذاشته می شود ممکن است دچار اشتباهاتی شوند که البته والدین هم باید به این موضوع واقف باشند که نمی توان آن‌ها را از هر خطر احتمالی دور نگه داشت؛ هیچ روشی آموزنده‌تر از این نیست که خودشان پول‌هایشان را مدیریت کنند.

والدین علاوه بر اینکه باید به کودک اجازه دهند طعم اشتباه کردن را هم بچشند درس‌های آموزنده‌تری نسبت به گفتن کلمه نه را هم باید به کودکانشان بیاموزند. معمولاً بچه‌هایی که دائماً با کلمه نه از سمت والدین خود روبرو می شوند هرگز نکته‌ی مهمی از آموزش آن یاد نخواهند گرفت. آن‌ها از اینکه به خودشان اجازه داده شود پول‌هایشان را مدیریت کنند، احساس استقلال بیشتری می کنند واین موضوع به آن‌ها کمک می کند در آینده‌شان از لحاظ مالی به کسی وابسته نشوند.

بیشتر بخوانید:   عیدی دادن به کودکان

۲:اجازه دهید پول‌هایشان را پس انداز کنند

گاهی برای خودتان پیش امده است که به دلیل کمبود پول از دنبال کردن رؤیاهایتان منصرف شده باشید. قطعاً هیچ پدر و مادری دوست ندارد فرزندش در چنین موقعیت‌هایی قرار بگیرد، ولی از طرفی هم پول دادن به بچه‌ها راه حل مناسبی نخواهد بود. پس بهترین و مؤثرترین راه برای آماده کردن کودکانمان در آینده روش پس انداز کردن است تا با آموزش صحیح این روش بیاموزند می توانند رؤیاهای خود را در آینده دنبال کنند.

آموزش پس انداز کردن به کودکان

۳:تفاوت بین نیاز و خواستن

نتیجه مطالعات بسیاری نشان داده است آموزش دادن تفاوت بین نیاز و خواستن به بچه‌ها یکی از سخت‌ترین مفاهیم است. تفاوت بین این دو کلمه بسیار حائز اهمیت است به طوری که داشتن هر دو در گرو پول است، اما باید به فرزندانمان بیاموزیم از خواستن چیزهایی که هیچ نیازی به آن‌ها ندارند اجتناب کنند و نه بگویند یا خرید آن را به زمان دیگری موکول کنند. این کارها و تمرینات در دوران کودکی به آن‌ها کمک می کند در آینده دقت بیشتری در خریدهای خود داشته باشند و پول خود را بابت هزینه‌های بیهوده هدر ندهند.

آموزش پس انداز کردن به کودکان

۴:تصمیمات عاقلانه برای خرید

پول خرج کردن بابت چیزهایی که می خواهیم اصلاً بد نیست اما هیچ کدام از این خریدها نباید بدون برنامه ریزی باشد. پس باید به فرزندانمان بیاموزیم قبل از هر خریدی از خودشان بپرسند: آیا دیروز برای خرید این محصول برنامه ریزی کرده بودم؟، آیا فردا هم به اندازه امروز به این محصول نیاز دارم؟، آیا اگر این محصول حراج نشده بود باز هم تمایل به خرید آن داشتم؟ این‌ها سؤالاتی هستند که اگر پاسخشان منفی باشد یعنی فعلاً نیازی به خرید آن محصول نخواهیم داشت و باعث گرفتن تصمیمات عاقلانه تری می شود.

آموزش پس انداز کردن به کودکان

۵:آموزش سبک و سنگین کردن فرصت‌ها

باید به کودک آموخت قبل از خرید چیزی همه جوانب را بسنجد که آیا می تواند با آن پول خرید بهتری داشته باشد یا خیر؟ در واقع آموختن این مهارت کار آسانی نیست و نیاز به ممارست دارد. ما باید به جای آموختن بله و خیر به فرزندانمان، به آن‌ها بیاموزیم همیشه بهترین تصمیم را بگیرند و این یکی دیگر از نکاتی است که باید از سنین کم به بچه‌ها یاد داده شود.

کماکان نمی توان از یک کودک در سن پایین انتظار زیادی داشت اما با آموزش درست و به جای شما والدین دلسوز می توان به آن‌ها آموخت چگونه مدیریت صحیح و درستی بر روی پول‌ها و نحوه‌ی پس انداز خود داشته باشند به طور حتم با این روش به آن‌ها کمک می کنیم در آینده تصمیمات بهتری در امور مالی خود داشته باشند.

منبع: inc

چند نکته درباره آموزش پس‌انداز کردن به کودکان

– یکی از تعاریف هوش توانایی تشخیص بهتر تمایزات است و یا چند برابر کردن به وسیله‌ی تقسیم.

– هر چه یک فرد بتواند تفاوت بدهی خوب و بدهی بد و نیز پس‌انداز خوب و پس‌انداز بد را بگوید، هوش مالی بالاتری خواهد داشت.

– دانستن تفاوت بین بدهی خوب و بدهی بد بسیار مهم است زیرا بدهی این قدرت را دارد که شما را ثروتمند و یا فقیر کند. درست مانند یک اسلحه‌ی پر که می‌تواند از شما محافظت کرده و یا شما را بکشد.

جمع بندی

مطمئنا افراد موفق و ناموفق زیادی را دیده اید که تنها تفاوتشان در نوع پس انداز کردن و استفاده از پول بوده است؛ آیا این موضوع برای شما آشنا است؟ پس اگر می خواهید کودکتان موفق شود بهترین روش های سرمایه گذاری و پس انداز را به او یاد بدهید و اگر نمی دانید چگونه باید این مقاله و زندگی نامه افراد بزرگ زیادی را مرور کنید.

 

منبع : انار آبی

Check Also

آموزش رفع گریپاژ کردن تیغه مخلوط کن و آسیاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *