اهمیت کاردرمانی در افراد با اختلال اوتیسم

Rate this post

کودکان مبتلا به اوتیسم و اختلال کم‌توجهی یا بیش‌فعالی(ADHD) تمایل بیشتری دارند که الگوهای مختلف پردازش حسی را در مقایسه با همسالان خود ویا کودکان اوتیسم (با نیازهای ویژه اموزشی) نشان دهند.

تخمین زده می‌شود که ۶۰ تا ۷۰ درصد از کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم (ASD)اختلال پردازش حسی دارند.

مطالعات نشان داده‌اند که افراد مبتلا به اوتیسم سرعت کندتری در دریافت اطلاعات دارند و سرعت پردازش آن‌ها هم نیزآهسته‌تر است. این ممکن است دال بر این موضوع باشد که چرا کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب دچار افت در همه زمینه ها هستند. کودکان مبتلابه اوتیسم فاقد فیلترهای “مناسب” برای غربال کردن اطلاعات بی‌ربط هستند و این امر می‌تواند منجر به آسیب در سیستم پردازش شود زیرا هر اطلاعاتی که دریافت می شود بدون فیلتر شدن و بطور نامناسب ذخیره میشود.

تعدادی از استراتژی‌های ساده وجود دارند که می‌توانند در خانه یا کلاس استفاده شوند تا به طور موثر به فیلترهای حسی که این دانش آموزان اغلب به آن نیاز دارند، بیافزاید.

کاردرمانگران کلید این مداخله هستند. افزودن فیلترهای مناسب مداخله برای هدف قرار دادن هر سیستم حسی به سیستم عصبی کودک کمک می‌کند که منظم‌تر شوند و در نتیجه به توجه و عملکردکودک کمک کند.

مدارهای حسی
کاردرمانگران اغلب توصیه میکنند که روز را با تقویت مدارهای حسی آغاز کنند:
یک برنامه فعالیت حسی –حرکتی که به کودکان کمک میکند تا به حالت آمادگی قبل ازیادگیری برسند.مدارهای حسی مجموعه ای از فعالیت هایی هستند که بطور خاص برای بیدار شدن تمامی حواس ها طراحی شده است و آن یک راه عالی برای تقویت ویا حل کردن مشکلات کودکان در روز هستند.

بیشتر بخوانید:   اهدای ۱۰۰۰ جفت کفش ، ویلچر ، بسته معیشتی و.. بمناسبت عید قربان تا غدیر ، تیرماه ۱۴۰۲ در موسسه خیریه مهرگستر پرهام تهران با حضور خانم دکتر پریچهر شاهسوند ، خانم دکتر زریه و خانم دکتر خاندانی

هرجلسه شامل موارد زیر است :
فعالیت هایی برای تحریک سیستم عصبی مرکزی
سازماندهی فعالیت ها یی که به هماهنگی میان مغز و بدن کمک میکند
فعالیت های آرامبخش برای آگاهی از بدن خود و جایگاه آن در محیط و افزایش توانایی های خود ارزیابی

نتیجه
ثابت شده است که مداخله درمانی بر بهبود ارتباطات ,مهارت های تعاملی و مهارت های حرکتی برخی از کودکان پیچیده و سخت تاثیر می گذارد . مداخله اضطراب را کاهش میدهد و زمینه را برای رشد کودکان فراهم میکند .

Check Also

مرکز تخصصی اختلال طیف اُتیسم فریحا با مجوز و تحت نظارت سازمان بهزیستی استان تهران مرکز روزانه آموزش و توانبخشی افراد دارای اختلال طیف اُتیسم فریحا با مدیریت خانم دکتر فاطمه خاندانی www.AutismFariha.ir میدان معلم ، خیابان تختی ، مجتمع بهزیستی شهید ذوالفقاری ، مرکز اتیسم فریحا تلفکس 66681309 شبکه های اجتماعی 09058074245 آدرس: یافت آباد، میدان معلم، خیابان تختی پلاک 24 مجتمع بهزیستی شهید ذوالفقاری ، واحد اُتیسم فریحا شماره تماس: 66681309 کد پستی: 1371789631 شبکه های اجتماعی 09058074245 پست الکترونیکی: info@AutismFariha.ir

مرکز تخصصی اختلال طیف اُتیسم فریحا

با مجوز و تحت نظارت سازمان بهزیستی استان تهران ارائه خدمات حرفه‌ای و تخصصی اختلال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *