آموزش مفهوم بیت‌کوین به پدربزرگها ومامان‌بزرگها – بیت‌کوین به زبان ساده

5/5 - (1 امتیاز)

در قرن ۲۱ اطراف ما پر شده از انبوه لوازم و پدیده‌های دیجیتال، و شاید در بین همه این فناوری‌های جدید، توضیح بیت‌کوین یک کمی سخت‌تره باشه.

همان‌طور که می‌دانید بیت‌کوین پتانسیل بالایی برای تاثیرگذاری در زندگی ما داره و از اون مهمتر دیدگاه افراد رو در مورد آینده‌ی تبادلات بانکی و مالی تغییر می‌ده. برای جواب به این سوال که اساسا بیت‌کوین چیه پیشنهاد می‌کنیم به جای توضیحات فنی، سه مرحله جادویی که امروز در راه‌بیتکوین با هم مرور می‌کنیم رو همواره به یاد داشته باشید!

Ethereum Eth ارز دجیتال اتریم

مرحله اول: «بیت‌کوین همین ۱۰۰۰ تومنیه.. فقط دیجیتالیش!»

نکته کلیدی در مرحله اول توضیح دادن، اینه که به جای استفاده از اصطلاحات پیچیده مثل ارز دیجیتال یا ارز رمزپایه (Cryptocurrency) و زنجیره بلوک (Blockchain) ، از مثال‌هایی که راحتتر قابل فهم هستن استفاده کنید.

توضیح یک پدیده ناشناخته با عبارات ناشناخته‌تر دقیقا اشتباه‌ترین راه ممکن برای آموزش مفهوم اون پدیده است. بهترین نحوه توضیح اینه که به اونها بگویید بیت‌کوین نوعی پول با ارزشه که می‌شه از اون برای خرید و فروش استفاده کرد، درست مثل همین ۱۰۰۰ تومنی که دست منه!

اگر هم درباره قیمت سوال کردند بهترین توضیح اینه که بگید قیمت ارزهای دیجیتال مثل اوراق بهادار(بورس) مستقیما وابسته به میزان عرضه و تقاضاست، تنها تفاوتش اینه که اینجا سود سهامی وجود نداره.

البته مثل انواع پول های کاغذی (یورو، دلار، ریال، پوند و …) بیتکوین هم یکی از انواع ارزهاست و ما پولهای دیگه ای مثل اتریوم، لایت کوین و … با قیمت های متفاوت و کاربردهای مختلف داریم که اتفاقا بعضی هاشون مثل سهام سود هم بهشون تعلق میگیره!

بیشتر بخوانید:   Ethereum (ETH): Modding the Asus Prime Z270-A to Support 9 GPUs

مرحله دوم: «در مورد استخراج مثال‌های ملموس بزنید!»

بعد از توضیح پول دیجیتال، احتمالا مامان‌بزرگ یا پدربزگ می‌پرسه از کجا می‌شه بیت‌کوین گرفت؟ در پاسخ این سوال، کارت‌های عضو شتاب یا حتی کارت مترو مثال خوبیه؛ همونطور که واحد مالی یا حسابداریِ محل کارتون، سر ماه حقوق رو به شماره حسابتون واریز می‌کنه، پول دیجیتال هم مثل کارت بانکی یک شماره حساب داره که همان حساب دیجیتال شماست و هر وقت نیاز باشه مستقیما به حسابتون واریز می‌شه، یعنی بدون اینکه اسکناسی رو لمس کنید می‌تونید با اون خرید کنید.

در مرحله بعد توضیح بدید بیت‌کوین چطور استخراج می‌شه. برای ساده کردن، اون رو به استخراج طلا یا سنگ‌های قیمتی تشبیه کنید. همانطور که طلا و جواهر از معادن، با سختی و با لوازم و ابزارهای مخصوص استخراج می‌شن، بیت‌کوین هم با کامپیوترهای تجهیز شده از طریق محاسبات پیچیده استخراج می‌شه. هر بیت‌کوین مثل پول عادی، واحدهای کوچکتری داره که خرید و فروش و انتقالش رو آسونتر می‌کنه.

مرحله سوم: «خودپرداز‌های بیت‌کوین کجان؟!»

یه لحظه فرض کنید مامان‌بزرگتون متوجه بشه همین چند روز پیش قیمت هر بیت‌کوین نزدیک ۲۰ هزار دلار بوده چه حسی بهش دست؟

در ادامه، احتمالا فهمیدن مزیت‌هایی مثل نداشتن (یا بسیار کم بودن) کارمزد انتقال، یا عدم نیاز به بانک براشون جالب باشه. اگر خواستید برای پدر و مادرتون از مزایای بیت‌کوین بگید، تعریف کنید چطور در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنن و از افزایش قیمت سود می‌برن. در یک سال گذشته قیمت بیت‌کوین از ۴ هزار دلار به نزدیک ۲۰ هزار دلار رسید. در حال حاضر بسیاری از فروشندگان وارائه کنندگان خدمات، بیت‌کوین رو به عنوان یک ارز معتبر قبول می‌کنن و هر روز هم به تعداد پذیرندگانش افزوده میشه.

بیشتر بخوانید:   ارز دیجیتال یا CryptoCurrency چیست؟

شاید استفاده گسترده از اون به دلایل مختلف مثل همکاری نکردن دولت‌ها و بانک‌ها هنوز جا نیافتاده باشه اما هر روز این موانع در حال برداشته شدن هستن.

هر چند توضیح دادن یه پدیده‌ جدید برای افراد مسن سخته اما بهتون قول میدم با طی کردن ۳مرحله بالا میشه به سوالات بزرگترها یه پاسخ قانع کننده داد. از کجا می‌دونید شاید با توضیح صحیح و کامل، آن‌ها هم بخواهند در بازار ارزهای دیجیتال (رمزپایه) سرمایه گذاری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *