فرق تحقیق و تالیف

Rate this post

تحقیق :
تحقیق، از ریشه«حق» است. حق یعنی آن ‌چه که درست و استوار و ثابت باشد. ریشه اصلی واژه حق، در تمام اشتقاق ‌هایش مفهوم ثابت و مطابقت با واقع و استحکام را دارد. احقاق و تحقیق یک امر، یعنی چیزی را ثابت و استوار ساختن، درستی چیزی را به اثبات رساندن، «حق» بودن مطلبی را آشکار ساختن و به عبارتی: شناخت«هست» ها. تحقیق، یک تلاش فکری و علمی برای«یافتن» مطلب درست و حق، و«ارائه» و«اثبات» آن است

طبیعی است که در زمینه‌ های مختلف نظری و فکری و تاریخی و ادبی و علمی و … حق بودن مطالب، به معنای مطابق با واقع بودن آن‌ ها در هر یک از زمینه‌هاست و تحقیق، طبق این مفهوم، در ابعاد مختلف یاد شده، مفهوم پیدا می ‌کند. جستجوی منظم و تلاشی که بر مبنای علم و استدلال و شواهد و منابع، انجام می‌ گیرد تا نظریه‌ای اثبات گردد و نکته‌ای کشف و بیان شود، «تحقیق» است.

هر چیزی می ‌تواند برای انسان، موضوع تحقیق باشد، چه عقلی چه حسی، چه جزئی چه کلی، آن ‌چه در حوزه‌ های و دانشگاه‌ ها به عنوان نگارش رساله تحقیقی و پایان نامه متداول است، نمونه روشنی از یک تحقیق است و البته هر چه شیوه کار و معتبر بودن منابع و نوآوری‌ های علمی و سلیقه در تدوین بیشتر مراعات شده باشد، ارزش آن افزون‌ تر خواهد بود.

 

فرق تحقیق و تألیف
تألیف از ریشه«الفت» و به معنای پیوندزدن، به هم آمیختن، گردآوری مطالب متناسب با هم در یک مجموعه است و معمولاً نیاز به تتّبع و کاوش و دقت و حوصله دارد. گرچه در عرف رایج، معمولاً تألیف و تحقیق را و مؤلف و محقق را به جای هم به کار می‌ برند، ولی میان محقق و مؤلف تفاوت بسیار است. مؤلف، صرف گردآورنده مطالبی از جاهای مختلف و تنظیم کننده مطالبی است که با تتبع و پژوهش به دست آورده است، اما محقق، از اندیشه‌ای نقّاد و دیدگاهی عمیق برخوردار است و«صاحب نظر» است و کارش تنها جمع آوری مطالب از منابع مختلف نیست(که این کار از بسیاری برمی‌آید) بلکه اندیشمندی است که نظریه‌ای را با برهان و دلیل، اثبات یا رد می ‌کند، یا مطلبی جدید کشف می ‌نماید، یا مطلب کشف شده‌ای را تکمیل می‌ کند، یا چیزی را که به صورت نظریه بوده است به اثبات می‌ رساند.

بیشتر بخوانید:   متن آگهی تبلیغاتی

«نظریه پردازی» و اثبات آن نیز ذهنی قوی و شیوه‌ای محققانه می ‌طلبد. البته تتبع و کاوش، مقدمه تحقیق می تواند قرار بگیرد و محقق، بر مبنای«یافته‌ ها» می‌ تواند نظر بدهد.

ReSearch تحقیق پژوهش مقاله

Check Also

مرکز مثبت زندگی کد ۹۹۲۰ تهران، میدان معلم، خیابان تختی، پلاک ۲۴، بهزیستی ذوالفقاری شماره تلفن: ۷۵ ۸۳۳ ۶۶۶ - ۰۲۱ کدپستی: ۱۳۷۱۷۹۸۸۶۸ www.MyLifePlus.ir

مرکز مثبت زندگی کد ۹۹۲۰

مرکز مثبت زندگی کد ۹۹۲۰ تهران، میدان معلم، خیابان تختی، پلاک ۲۴، بهزیستی ذوالفقاری شماره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *