آیین شب اول ربیع الاول ، بدعت؟ خرافه؟ یه رسم قشنگ؟ یا آدمهای امیدوار و شاد؟

Rate this post

دق الباب مساجد در شب اول ربیع الاول

خرافات و تمسک به اموری که مستند و مدرک معتبر روایی و دینی ندارند از جمله اموری است که موجب انحراف دین و منجر به بدعت در دین می شود. آداب و رسومی که با رنگ و لعاب دینی ناگهان در جامعه سر برمی آورند و عده ای ساده دل و یا جاهل را هر چند با نیت پسندیده به دنبال خود می کشد.

گفته می شود در شب اول ماه ربیع الاول قبل از نماز صبح روز اول این ماه می بایست درب هفت مسجد را کوبید و با این کار پایان دو ماه عزاداری و آغاز ماه شادمانی حضرت زهرا(س) را اعلام کرد و بدین سان از دستان حضرت زهرا (س) صله دریافت کرده و حاجات خود را طلب کنیم و نهایتا در مسجد آخر که اذان میگویند نماز جماعت صبح را بجا می آورند.

البته وقتی که با دید رصدی برای رصد این آیین رفتم احساس بسیار جالبی  رو تجربه کردم:

مهم نیست که بالا شهره یا پایین شهر، جلوی همه مساجد رو تمیز، آب و جارو کردن و همه از پیر و جوون با لباسهای تمیز و خوشحال با انگیزه و هزار دل پر امید میان واسه تبریک گویی.

همه عجله دارن که سریعتر بتونن هفت مسجدشون رو هر چه سریعتر به پایان برسونن.

خیلی شور و هیجان مثبت توی آدمها میشه دید و همه خوشحال هستن که ماه سنگین و سخت محرم و صفر تموم شده.

برعکس خیلی از بدعتها و … که در جامعه رواج دارد ، این بدعت بسیار زیبا ، شیرین و قشنگ است زیرا حاوی امید و شادی است و همه خوشحال هستن و دارن میخندند  و بعضی ها هم با شیرینی و شکلات از همدیگه پذیرایی میکنن،  همه کسانی که میان چه اونهایی که نمازخون هستن و چه کسانی که از برخورد و کلامشون مشخصه که خیلی هم پایبند نیستن با امید و شادی فراوان میان در مسجدها و علاوه به تبریک گویی ، شادیهاشون رو با بقیه به اشتراک میگذارن و خیلی ها هم با سعی و تلاش تند تند و با عجله میاد در مساجد رو میزنن و آدرس مسجد بعدی رو میپرسند.

بیشتر بخوانید:   افزونه های محبوب و کاربردی فایرفاکس

این چند سالی که من و خانواده صبح ها میریم تجربه بسیار خوبی بدست آوردم:
اولا که مهم نیست که این صحت داره یا نه، خرافه و یا بدعت هست یا نه، برعکس خیلی از مراسم ها و بدعت ها یه مراسم و رفتاریه که شامل شادی ، نشاط و امید هست، همه کسانی که صبح اول وقت میان همه خوشحال و امیدوار هستن و بهم تبریک میگن، کسی ناراحت نیست. همه شاد هستن.
بنظر من برعکس رفتارهای روزانه اطرافیان در جامعه، خیلی قشنگه که صبح اول وقت میشه یه عالمه آدم امیدوار و شاد رو دید که همه بهم تبریک میگن

تعدادی از لینکهای مربوط به این مراسم:
آیا اعمال و دعاهایی که در شب اول ماه ربیع الاول انجام می شود بدعت و حرام نیست؟
دق الباب مساجد در شب اول ربیع الاول پیشینه روایی ندارد

پرونده‌اي براي آیین شب اول ربیع الاول خرافه است و مستند شرعي ندارد
هر کسی مرا بخروج ماه صفر بشارت دهد من او را به بهشت بشارت می دهم؟!

Check Also

گروه فنی مهندسی پرهاست ParHost.net

حلوا

روزی ملا نصرالدین به همسرش گفت: ” برایم حلوا درست کن که تعریف آن را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *