تغییرات جدید Google Map Api

5/5 - (4 امتیاز)

شرکت گوگل با فراهم آوردن APIهایی، امکان استفاده از سرویس نقشه خود را برای تولیدکنندگان اپلیکیشن های مکان محور و نیز وب سایت های نقشه ای، فراهم آورده است. این شرکت در ۲ می ۲۰۱۸ اعلام کرد که تغییراتی در سرویس های نقشه ای خود انجام داده و در راستای ایجاد یک پلتفرم نقشه، اقدام به تلفیق سرویس های Maps، Routes و Places نموده است.

دیگر رایگان هم نیست!

به نظر می رسد گوگل این تغییرات را با هدف تقویت بخش تجارت خود از نقشه و اطلاعات مکانی، در دستور کار قرار داده است. چراکه توسعه دهندگان سامانه های مکان محور، دیگر نمی توانند به صورت رایگان یک API Key از گوگل دریافت نمایند و برای دریافت کلیدهای جدید می بایست اطلاعات کارت اعتباری خود را در اختیار گوگل قرار دهند. در طرح قیمت گذاری جدید، گوگل اعلام کرده که شما می توانید تا سقف ۲۰۰ دلار در ماه به صورت رایگان از سرویس های آن استفاده نمایید و تراکنش های مازاد بر این سقف، مستلزم پرداخت هزینه می باشند. برای مثال، ما طرح قیمت گذاری استفاده از سرویس نمایش نقشه را در زیر آورده ایم. برای مشاهده کامل طرح های قیمت گذاری بر روی سایر سرویس های مکان محور می توانید به این نشانی مراجعه کنید.

آنچه در تصویر فوق نشان می دهد، توسعه دهندگان می توانند تا سقف ۲۰۰ دلار از APIهای نمایش نقشه استفاده کنند. البته در برخی از موارد، محدودیت تعداد تراکنش هم اعمال شده است. مثلا برای نمایش نقشه های پویا، نهایتا تا ۲۸ هزار درخواست در ماه را امکان استفاده رایگان دارید. مازاد بر این تعداد و تا سقف ۱۰۰هزار درخواست ماهیانه، می بایست به ازای هر هزار درخواست، ۷ دلار پرداخت نمایید و مازاد بر ۱۰۰هزار و تا سقف ۵۰۰هزار درخواست نقشه در ماه، می بایست به ازای هر هزار درخواست، مبلغ ۵٫۶ دلار پرداخت کنید.

بیشتر بخوانید:   ArcSDE چیست؟

 

جایگزین های نقشه گوگل

با این اقدام گوگل، بسیاری از توسعه دهندگان اپلیکیشن های نقشه ای و وب سایت های نقشه ای که از نقشه گوگل به عنوان نقشه پایه سامانه خود استفاده می کنند، به فکر جایگزینی برای آن افتاده اند. مواردی چون: MapBox, Here Maps, TomTom, MapFit, LocationIQ, Sygic Maps و… از دیگر جایگزین ها هستند. اما طبیعتا در کشور ما ایران، این جایگزین ها، نقشه کامل و مناسبی نسبت به گوگل ندارند. در کشور ما بهترین جایگزین می تواند استفاده از نقشه های Open Street Map باشد. همچنین سرویس های داخلی و بومی نقشه، همانند نقشه پارسی جو نیز می توانند از گزینه های مطرح باشند.

یک جایگزین دیگر، راه اندازی یک سرویس دهنده نقشه اختصاصی در سازمان خودتان می باشد. بدین نحو که شما با راه اندازی یک Map Server، نقشه های کل ایران را بر روی آن بارگذاری می کنید و اقدام به اعمال کارتوگرافی مد نظر خود بر روی آنها نموده و با استفاده از تکنیک های Tilling و Caching نقشه ها را بر روی سرویس دهنده خود، آماده سازی می نمایید. این نقشه ها از طریق پروتکل WMS به راحتی در اپلیکیشن های موبایل و سامانه های تحت وب شما می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

این روش هزینه راه اندازی قابل توجه ای را برای سازمان به دنبال خواهد داشت اما وابستگس به هر سرویس نقشه ای دیگر را برای شما از بین خواهد برد.

Check Also

MapServer

اجزای یک برنامه نوشته شده به وسیله MapServer

یک برنامه ساده از MapServer حاوی موارد زیر است : ۱) Mapfile : یک ساختار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *