Wireless Distribution System – WDS

Rate this post
Wireless Distribution System WDS
Wireless Distribution System WDS

WDS نام سیستمی است که امکان برقراری ارتباط بی سیم مابین چندین اکسس پوینت را در شبکه ای بر اساس استاندارد IEEE 802.11 فراهم می کند. این سیستم امکان توسعه یک شبکه بی سیم را با استفاده از چندین اکسس پوینت و بدون نیاز به سیم برای اتصال این اکسس پوینت ها (که به صورت سنتی مورد استفاده قرار می گرفت) فراهم می نماید.

مزیت قابل توجه سیستم WDSدر مقایسه با سایر راه کارها در این است که این سیستم آدرس مک کلاینت ها را در طول مسیر ارتباط اکسس پوینت ها حفظ می نماید.
در این سیستم اکسس پوینت ها می توانند یکی از نقشهای پایگاه اصلی (main)، پایگاه واسط (relay)، پایگاه راه دور (Remote) را ایفا نمایند. پایگاه اصلی همان اکسس پوینتی است که به شبکه اترنت متصل است (توسط سیم).

یک پایگاه واسط، وظیفه انتقال دیتا از پایگاه های راه دور، کاربران با اتصال بی سیم و یا دیگر پایگاه های واسط را با پایگاه اصلی یا پایگاه های واسط دیگر بر عهده دارد. یک پایگاه راه دور با کاربران بی سیم ارتباط برقرار کرده و درخواست های آنان را یا به یک واسط و یا به پایگاه اصلی منتقل می نماید. ارتباط مابین کاربران بر اساس آدرس MAC ایشان برقرار می گردد و نه بر اساس IPتخصیص داده شده به ایشان.
تمام پایگاه ها در این سیستم (WDS) می بایست به گونه تنظیم شوند که از یک فرکانس رادیوای ، یک نوع روش رمزنگاری (فرقی نمی کند، چه WEP، چه WPA) و یک کلید رمزنگاری استفاده نمایند. این پایگاه ها می توانند از SSIDهای متفاوت استفاده نمایند، اما همه آنها می بایست به گونه ای تنظیم گردند که اطلاعات را به دیگر پایگاه های موجود در سیستم منتقل نمایند.
WDS همچنین ممکن است به عنوان یک نوع از Repeater ها نیز مطرح گردد، چراکه همزمان هم عمل پل زدن (Bridge) وهم پذیرش کاربران بی سیم را (بر خلاف روش سنتی bridging) انجام می دهد. اگرچه در این روش تمام کاربران بی سیم از نصف توان عملیاتی بهره خواهند برد.

بیشتر بخوانید:   موس های بی سیم روزنه جدید برای ورود هکرها

پیاده سازی
پیاده سازی سیستم WDS دربین محصولات متفاوت ممکن است به دلیل ناسازگاری آنها با یکدیگر امکان پذیر نباشد (حتی گاهی در میان محصولاتی ازیک تولید کننده هم امکان پذیر نیست)، چراکه این سیستم هنوز توسط Wi-Fi Alliance یا اتحاد وای فای پذیرفته نشده و به صورت استاندارد در نیامده است.
سیستم WDS دو متد برای ارتباط مابین دو اکسس پوینت با یکدیگر ارایه می دهد:
ایجاد پل بی سیم (Wireless Bridging) که در آن اکسس پوینت هایی که از این متد استفاده می نمایند، تنها با یکدیگر به تبادل اطلاعات می پردازند و به هیچ کاربر بی سیم و یا ایستگاه کاری، اجازه ارتباط با این اکسس پوینت ها داده نمی شود.
تکرار کننده سیگنال بی سیم (Wireless Repeating) که در آن اکسس پوینت ها علاوه بر برقراری ارتباط با یکدیگر با ایستگاه های کاری و کاربران بی سیم نیز به تبادل اطلاعات می پردازند.

معایب استفاده از سیستم WDS:
حداکثر توان عملیاتی موثر بی سیم، پس از اولین ارسال مجدد اطلاعات به نصف کاهش خواهد یافت. به عنوان مثال، در شرایطی که دو روتر A و B با استفاده از WDS به یکدیگر متصل اند و کامپیوتری که به روتر A توسط سیم متصل است قصد برقراری ارتباط با لپ تاپی که به صورت بی سیم با روتر B مرتبط است، را داشته باشد، توان عملیاتی نصف خواهد شد، چرا که روتر B می بایست اطلاعات را در مدت زمان ارتباط این دو دستگاه با یکدیگر به صورت پیوسته مجددا ارسال نماید. این درحالیست که در شرایطی که یک کامپیوتر به روتر A با سیم متصل شود و کامپیوتر دیگری با سیم به روتر B متصل گردد، توان عملیاتی تا نصف کاهش داده نخواهد شد، چرا که نیازی به ارسال مجدد اطلاعات نخواهد بود.

بیشتر بخوانید:   Framework یا فریم ورک چیست؟

سیستم WDS معمولا از کلیدهای رمزنگاری پویا و چرخشی پشتیبانی نمی نماید. به این معنی که WPA با کلید رمزنگاری پویا و همچنین دیگر تکنولوژی های رمز نگاری پویا را نمی توان استفاده نمود، البته می توان از WPA با کلید اشتراک گذارده شده استفاده کرد. دلیل ایجاد چنین محدودیت هایی عدم وجود استانداردهای مناسب در این زمینه می باشد، که انتظار می رود در استاندارد بعدی 802.11S این محدودیت ها بر طرف گردند. در نتیجه در حال حاضر در ایستگاه های کاری که به اکسس پوینت های WDS متصل می شوند، تنها از WPA یا WEP با کلید ایستا می توان استفاده نمود.

Check Also

مرکز مثبت زندگی کد ۹۹۲۰ تهران، میدان معلم، خیابان تختی، پلاک ۲۴، بهزیستی ذوالفقاری شماره تلفن: ۷۵ ۸۳۳ ۶۶۶ - ۰۲۱ کدپستی: ۱۳۷۱۷۹۸۸۶۸ www.MyLifePlus.ir

مرکز مثبت زندگی کد ۹۹۲۰

مرکز مثبت زندگی کد ۹۹۲۰ تهران، میدان معلم، خیابان تختی، پلاک ۲۴، بهزیستی ذوالفقاری شماره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *