اخیرا در نتیجه انجام یک فعالیت آماری، محققان دریافتند که بیشتر از ۲۰۰ میلیون زن در سراسر جهان وجود دارند که در حال شروع و راه اندازی کسب و کار خود هستند. براساس اعلام Global Entrepreneurship Monitor (GEM)، اگرچه مردان ۵۰ درصد بیشتر نسبت به زنان قابلیت کارآفرین شدن دارند، اما زنان نیز در طول سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ در این حیطه پیشرفت چشمگیری داشته اند و در واقع این شکاف جنسیتی تا حدود ۶ درصد کوچک شده است و در ۱۰ کشور زنانی وجود دارند که درست مثل مردان اقدام به راه اندازی یک کسب و کار می کنند.

این زنان تولید و ارائه محصولات و سرویس های خلاقانه را برای جامعه خود به ارمغان آورده اند. آنها شغل های جدیدی را ایجاد و به رشد اقتصاد و رفاه بیشتر خانواده های خود کمک کرده اند. در دانشگاه بابسون، مرکز رهبری کارآفرینی زنان، (CWEL)، محققان در حال فعالیت در زمینه تغییر اکوسیستم کارآفرینی هستند، چناچنکه در بسیاری از کشورها زنان به زودی می توانند به کسانی تبدیل شوند که از خود ابداعاتی به جای گذاشته و پتانسیل رهبری خود را در جامعه بکار گیرند.

یکی از شکاف های جنسیتی موجود، چگونگی دیده شدن زنان و مردان به عنوان یک کارآفرین توسط خودشان است. براساس گزارش GEM، درحالی که زنان در نتیجه بررسی ها بگونه ای خود را نشان داده اند که درست مثل مردان می توانند فرصت های بالقوه کسب و کاری خود را شناسایی کنند، اما به وضوح خود را نسبت به مردان ناتوان تر در راه اندازی یک کسب و کار برای رسیدن به آن فرصت ها می دانستند و بسیار از شکست خوردن می ترسیدند.

برای مثال در کشور آمریکا، تنها ۴۶ درصد از زنان مورد مطالعه گفتند که به این اعتقاد دارند که آنها مهارت ها ودانش لازم را برای شروع کسب و کار دارند، آن هم در مقابل ۶۱ درصد از مردان مورد مطالعه.

بیشتر بخوانید:   تئوری سوسک در توسعه شخصی: پاسخ بجای واکنش

این یافته ها بخشی از مستندات تحقیقات بیشمار انجام شده در این حوزه می باشد، که نشان می دهد که مردان تمایل به دست بالا گرفتن توانایی های حرفه ای و کارایی خود، و زنان تمایل به دست پایین گرفتن توانایی هایشان دارند. در تحقیقی در مورد اعضای موسسه های رهبری و مدیریت در انگلیس، نیمی از زنان مدیر مورد مطالعه به این قضیه اعتراف کردند که در مورد حرفه و توان کاری خود دارای تردیدهایی هستند، آن هم در مقایسه با کمتر از سه مرد.

مردان در این مطالعه نشان دادند که به میزان ۴ برابر نسبت به زنان، تمایل خود را به افزایش حقوق نشان دادند و زنان تمایل زیادی به حقوق بالا در طول مذاکرات برسر حقوق، از خود نشان ندادند.

چنین شکاف جنسیتی در خودادراکی بسیار مهم است، چراکه تحقیقات نشان می دهد که اعتماد به نفس تاثیر بالایی بر کارایی در مدرسه و محل کار و حتی در حل مشکلات ساده دارد. بطور خلاصه باید گفت که اگر شما به این ایمان ندارید که می توانید کاری را انجام دهید، پس کمتر احتمال دارد که به سراغ آن بروید و آن را خوب انجام دهید، صرف نظر از تمامی توانایی های شما.

درواقع، گزارش GEM دریافت که در کشورهایی که زنان کمتر خود را توانا برای راه اندازی یک کسب و کار می دانند، یعنی در واقع کمتر احتمال دارد که یک کارآفرین شوند.

اعتماد به نفس نقش مهمی را در دوران کارآفرینی بازی می کند. موضوع راه اندازی یک کسب و کار موفق تنها حول مواردی چون ایده های خلاقانه و مهارت های حرفه ای نمی گردد. به جسارت، تشویق و میزان زیادی از ایمان به توانایی های شخصی نیاز دارد.

بیشتر بخوانید:   روش جدید ثبت نام لاتاری Lottery 2019 (راهنمای تصویری)


چگونه می توانیم زنان را با تشویق و پشتیبانی مورد نیاز آنها برای کارآفرین شدن، تجهیز کنیم؟ بیشتر گفتگوهای انجام شده در سال های اخیر بر سطوح فردی تمرکز دارد، اینکه زنان خود را باور کنند و این خلل موجود در اعتماد به نفس را، خود برطرف سازند. در CWEL، روش های مختلفی بکارگرفته می شود. اینکه خودباوری در کارآفرینی -یعنی یک شخص اطمینان دارد که می تواند در راه اندازی یک کسب و کار موفق شود- از محیط و اکوسیستم پیرامون یک کارآفرین تاثیر می گیرد. 

زنان خود را یک کارآفرین نمی بینند، چراکه از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستند. آنها به پیام هایی که از جهان پیرامون خود دریافت می کنن، مبنی براینکه چه کسی باید رهبری و ریسک کند یا نه، پاسخ می دهند. تنها ۱۵ درصد از شرکت های کارآفرینی در تیم اجرایی خود از یک زن استفاده می کنند و درصد ناچیزی از مدیریت یک زن بهره می گیرند.

بعلاوه، براساس تحقیقات، افراد به میزان دوبرابر واکنش مثبت نسبت به سخنرانی یک مرد نشان می دهند تا یک زن. چنین تبعیض جنسیتی در صدر دلایل موجودیت حقیقتی چون شکست نیمی از کارآفرینان تازه کار در طول ۵ سال است. شاید زنانی که برسر راه اندازی یک کسب و کار دچار تردید می شوند، در چنین محیطی نه تنها علاقه ای به ریسک کردن ندارند، بلکه در مقابل چنین تفکری جبهه هم می گیرند.

به این دلیل است که افراد در سازمان هایی چون CWEL، افراد در تلاش اند تا اکوسیستم کارآفرینی و پیامی که زنان در این حیطه از محیط پیرامون خود دریافت می کنند را تغییر دهند. این افراد می خواهند که زنان را با تشویق در مسیر تبدیل شدن به یک کارآفرین تاثیرگذار، تجهیز کنند. در بخش Women Innovating Now (WIN) دانشگاه بابسون، تلاش بر ترویج خودباوری از طریق تغییر حس افراد در مورد تفکراتشان در مورد خودشان و راه اندازی یک کسب و کار، می باشد.

بیشتر بخوانید:   زیباترین شهر ایران

در طول ۸ ماه، شرکت کنندگان در یک برنامه آموزشی و آزمایشی متشکل از گروهی از کارآفرینان، که وظیفه حمایت، تشویق و آموزش این افراد را دارد، به فعالیت پرداختند. هر شرکت کننده براساس توانایی هایش راهنمایی می شود و به یک چرخه متخصص از رهبران صنعت زنان، دسترسی دارد. این زنان موفق به خودباوری شرکت کنندگان با رفتار کردن مثل یک مدل کمک می کنند، داستان های خود را با آنها به اشتراک می گذراند و دیدگاه های ارزشمندی را در مورد یک سفر کارآفرینی مطرح می کنند.

به جای روش های سنتی شتاب دهنده عرضه یک ایده به بازار، WIN Lab بر آماده سازی کارآفرینان بالقوه برای بازار همراه با ایده هایشان، تمرکز دارد. برای کارآفرینی چون Savitha Sridharan ،شرکت کننده در این دوره ها و مدیر و بنیانگذار شرکت Orora Global، چنین دوره ای کمکی بود تا خود را باور کند و رویاهایش را عملی سازد.

در کل باید گفت که گزارشاتی همچون GEM و دیگر مطالعات، تغییر خودادراکی، یک بخش کلیدی در زمینه تشویق زنان کارآفرین است. در واقع اعتماد به نفس یک ویژگی حیاتی و نه یک مشکل فردی است.

در واقع مشکل از اکوسیستم است. به جای خواستن از زنان که بر مردان تکیه کنند، باید به آنها ابزار، حمایت و ارتباطاتی را داد که هرکارآفرینی برای کسب موفقیت به آن نیاز دارد، منابعی که مردان حتی بدون اینکه متوجه باشند به آن دسترسی دارند.


منبع: https://www.entrepreneur.com/article/273646