آموزش جلوگیری از هک شدن وای فای مودم های ایرانسل

Rate this post

همانطور که میدانید Upstream مودم های ۴G ایرانسل حدود ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه میباشد که تقریباً سرعت دانلود آن ۱۸ مگابایت می‌شود. البته دریافت چنین سرعتی بستگی به این موضوع دارد که آیا مکان شما نزدیک به یکی از دکل های ۴G ایرانسل باشد یا خیر. حال فرض کنید کسی بتواند با استفاده از برنامه‌های Wifi Hacker به شبکه وایرلس شما دست دارزی کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بله درست متوجه شدید دیگری چیزی به نام ترافیک اینترنت برای شما باقی نخواهد ماند.

در این آموزش یاد خواهید گرفت که چگونه وای فای مودم ایرانسل خود را در برابر انواع حملات وایرلس حفاظت کنید تا ترافیک اینترنت تان را در عرض چند دقیقه به باد فنا نرود.

چگونه به تنظیمات مودم های ۴G یا TD-LTE ایرانسل دسترسی پیدا کنیم:

نحوه دسترسی به تنظیمات مودم های ۴G و TD-LTE ایرانسل دقیقاً همانند دیگر مودم های عادی میباشند برای دسترسی به تنظیمات کافیست آدرس ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ یا آدرس ۱۹۲٫۱۶۸٫۸٫۱ را در یکی از Web Browser های خود مثل Google Chrome یا Internet Explorer وارد کنید و پس از ظاهر شدن صفحه Login مودم در قسمت نام کاربری و رمز عبور کلمه admin را استفاده کنید.

جلوگیری از هک وای فای مودم GP-2101

نکته: توجه کنید معمولاً آدرس IP پیشفرض مودم های ۴ جی ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ میباشد اما آدرس IP پیشفرض مودم های TD-LTE یا ۴٫۵ جی ۱۹۲٫۱۶۸٫۸٫۱ است.

گام اول: غیر فعال سازی ویژگی WPS

اولین قدم در ایمن سازی مودم های وای فای ایرانسل غیر فعال نمودن ویژگی WPS است. همانطور که متوجه شدید WPS یا Wifi Protected Setup یک از ویژگی‌های Access Point ها میباشد که برای افزایش سرعت در متصل شدن به وای فای استفاده میشود. اما اکثر برنامه‌های Wifi Hacker از ضعف‌های این پروتوکل برای هک کردن وایرلس استفاده میکنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی WPS به پست علت هک شدن وای فای با WPS مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:   تامین امنیت لاگین در وردپرس با WP Limit Login Attempts

برای غیر فعال سازی ویژگی WPS ابتدا وارد تنظیمات مودم خود شوید سپس از بخش Wi-Fi وارد گزینه WLAN Settings شوید. در صفحه WLAN Settings تیک گزینه Enabled را از جلوی WPS بردارید و روی Submit کلیک کنید تا تغیرات اعمال شده ذخیره شود.

گام دوم: استفاده از پروتکل WPA2-PSK بجای WEP

دومین قدم در ایمن سازی مودم های وای فای ایرانسل استفاده از پروتکل های کدگذاری بروز تر و (Encryption) قویتر بجای پروتکل های ضعیف‌تر میباشد. یعنی بجای اینکه از پروتکل های WEP یا WPA-PSK استفاده کنید باید از پروتکل WPA2-PSK استفاده کنید.

برای انجام اینکار در همان صفحه WLAN Settings گزینه Security را روی WPA2-PSK بگذارید و گزینه WPA Encryption را روی AES (Recommended) قرار دهید. و در آخر روی گزینه Submit کلیک کنید.

گام سوم: استفاده از رمز عبور پیچیده (Complex)

از مهمترین کارهای که باید برای ایمن سازی شبکه وایرلس خود انجام دهید استفاده از یک رمز عبور پیچیده یا Complex میباشد. توجه کنید هرچه رمز عبور شما پیچیده‌تر باشد هکر ها سخت تر میتوانند به شبکه وایرلس شما نفوذ کنند. برای انتخاب یک رمز عبور پیچیده چند فاکتور مهم را در نظر بگیرید.

  1. حداقل کاراکتر های رمز عبور شما باید بین ۸ تا ۱۲ کاراکتر باشد.
  2. حتماً از حروف بزرگ و کوچک به صورت تصادفی در رمز عبورتان استفاده کنید.
  3. صد در صد از علامت ها نیز در رمز عبور خود استفاده کنید.
  4. هر گز از شماره تماس یا نام های مربوط به خود استفاده نکنید.
  5. تاریخ تولد خود یا کد ملی و یا هر شماره ای که در جایی ثبت دارید را استفاده نکنید.
  6. از رمز های پیچیده عمومی مثل ۱۲qw!@QW اصلاً استفاده نکنید.
بیشتر بخوانید:   API Design : راهنمای کامل و جامع برای ساخت API

اگر موارد بالا را درک کرده باشید رمز عبور شما چیزی همانند ۴h^$@h006Q خواهد بود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد انتخاب رمز عبور پیچیده کلیک کنید.

برای تنظیم رمز عبور شبکه Wireless خود از همان صفحه WLAN Settings گزینه Password را با رمز عبور پیچیده پر کنید و سپس روی گزینه Submit کلیک کنید تا رمز عبور شما ذخیره شود.

گام چهارم: محدود سازی تعداد کاربران

چهارمین کاری که باید برای ایمن سازی شبکه وای فای خود انجام دهید این است که تعداد افرای که میتوانند به صورت همزمان به شبکه وایرلس شما متصل شوند را محدود کنید.

به نظر شما چه نیازی میباشد که ۳۲ نفر بتوانند به صورت همزمان به وایرلس شما دسترسی داشته باشند؟ اگر شما تنها کاربر شبکه وایرلس خود هستید پس فقط یک نفر باید به شبکه شما دسترسی داشته باشد نه ۳۲ نفر، برای محدود سازی تعداد دستگاههای که میتوانند به صورت همزمان به وایرلس متصل شوند باید از همان صفحه WLAN Settings وارد عمل شوید و گزینه Maximum Number of Device را روی تعداد مورد نظر خود تنظیم کنید.

گام پنجم: مخفی نمودن SSID

پنجمین گامی که میتوانید با استفاده از آن شبکه وایرلس ایرانسل خود را ایمن کنید مخفی سازی یا پخش نکردن نام وایرلس (SSID) میباشد. چه نیازی است تا همه از وجود شبکه وایرلس شما با خبر شوند؟ تا زمانیکه دارایی‌های خود را در ملا عام رونمایی نکنید سارقی هم به فکر سرقت از شما نخواهد افتاد.

برای پخش نشدن SSID در ملا عام باید تیک Enable گزینه Hide SSID Braodcast را در صفحه WLAN Settings بگذارید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مخفی سازی SSID به آموزش جلو گیری از هک شدن وایرلس مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:   از بین رفتن بخش دیداری ادیتور در وردپرس Hide Editor toolbar in WordPress

گام ششم: فیلتر نمودن MAC Address

از دیگر کارهای که میتوانید برای افزایش امنیت شبکه وایرلس ایرانسل خود انجام دهید فیلتر نمودن MAC Address ها میباشد. با فیلتر کردن MAC Address ها به مودم وای فای ایرانسل خود میگویید که فقط آدرسهای سخت افزای مشخص شده بتوانند به شبکه شما متصل شوند.

برای انجام اینکار ابتدا باید MAC Address دستگاههای وایرلس خود مثل گوشی موبایل، تبلت و یا لپتاپ را از تنظیمات آنها پیدا کنید. سپس در مودم ایرانسل خود به صفحه Security بروید و از آنجا گزینه MAC Filtering را انتخاب کنید.

در صفحه MAC Filtering تیک گزینه Enable را بگذارید و از قسمت Add List آدرس سخت افزاری دستگاههای خود را یکی یکی به این فهرست اضافه کنید. پس از اضافه نمودن دستگاههای خود روی گزینه Submit کلیک کنید تا تنظیمات انجام شده شما ذخیره شود.

چگونه از هک شدن وایرلس مودم ایرانسل جلوگیری کنیم

به طور کلی اگر شما فقط چهار گزینه اول را به درستی انجام دهید دیگر نیازی به نگرانی در مورد هک شدن شبکه وایرلس خود نخواهید داشت.

منبع:   تی ام ال منیجر

Check Also

تفاوت ترافیک و پهنای باند چیست؟ Bandwidth & Traffic

تفاوت ترافیک و پهنای باند چیست؟ Bandwidth & Traffic

پهنای باند چیست Bandwidth ؟ پهنای باند به بیان بسیار ساده سرعت انتقال داده ها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *