پنج رخداد بزرگ در GIS که در حال تغییر جهان می باشند

Rate this post
Esri's GIS (geographic information systems)
Esri’s GIS (geographic information systems)

  تازه ترین اخبار جی آی اس از زبان مدیرعامل شرکت ESRI، آقای Jack Dangermond از ۵ موضوع داغ در حوزه GIS صحبت می کند.

    نقشه ها یک راه ساده و کارآمد برای درک سریع و برقراری ارتباط سریع می باشند. با نگاه کردن به یک صفحه گسترده، ما سطرها و ستون های داده ای را می بینیم. با استفاده از نمودارها و شکل ها، چنین داده هایی می توانند به صورت یک الگو دیده شوند. اما وقتی که همان داده ها بر روی یک نقشه به نمایش گذاشته می شوند، ما به طور ناگهانی یک دید کلی نسبت به اطلاعات خواهیم داشت. ازآنجاکه بسیاری از ما در حال حاضر با جغرافیا آشنا هستیم، زمانی که ما به مشاهده داده ها بر روی نقشه می پردازیم، اطلاعات بیشتری برایمان قابل فهم می باشد. ما هم اکنون در مرحله ای هستیم که امکان نمایش تصاویر سه بعدی و ارایه اطلاعات بر بستر وب را به راحتی داریم. راهکارهای تصویرسازی سه بعدی مبتنی بر وب، همه جا هستند و نقشه ها  از جمله رایجترین راهکارهای نمایش اطلاعات می باشند.

    در esri، ما در حال سرمایه گذاری بر روی چیزهایی هستیم که کاربران ما شدیدا خواستار آنها هستند. صنعت مکانی به سرعت در حال تحول می باشد و این را مدیون  قابلیت ارتباطات دیجیتال رو به رشد هستیم. در واقع، پنج روند بزرگ موجود در زمینه تکنولوژی سیستم اطلاعات جغرافیایی، بیشتر متمرکز بر قابلیت دسترسی بیشتر به داده ها و ایجاد بستری برای نمایش این داده ها می باشند. بخصوص در عصری که سرعت و سادگی دسترسی به اطلاعات از ویژگی های مورد انتظار می باشند.

 

روند ۱: مکان به عنوان یک سرویس

زمانی بود که استفاده از GIS تنها محدود به بازارهایی همچون بخش های دولتی، مخابرات، آب و برق، و نفت و گاز می شد. اما اخیرا بسیار فراگیر و رشد کرده است چرا که، شرکت ها  و استارت آپ ها مزایای ارایه قابلیت ها و اطلاعات بر بستر نقشه را فهمیده اند و دریافته اند که بر بستر نقشه می توان بسیار ساده تر اطلاعات را به کاربران تفهیم کرد. اصول GIS و آنچه در آن می توانید انجام دهید نیز به طور چشمگیری تکامل یافته است. ما در حال ورود به عصر خدمات مبتنی بر GIS هستیم. این به این معناست که متخصصان حرفه ای GIS امکان ارتباط با مصرف کنندگان را به طور مستقیم از طریق برنامه های کاربردی مبتنی بر وب که امکان دسترسی آسان به صورت تصویری را فراهم می کنند را دارند. همچنین، GIS دارای پیامدهای بزرگی برای کاربران یک کسب و کار و یا یک سازمان، که دارای مقادیر زیادی از داده های جغرافیایی هستند، می باشد. انجام تجزیه و تحلیل مکانی در بستر وب و دسترسی داشتن به لایه های مختلفی از داده ها بر روی سرورهای  توزیع شده، به کاربران اجازه می دهد که داده ها را گردهم آورده و آنها را منسجم کنند و در سراسر شبکه به تجزیه و تحلیل آن ها بپردازند.

بیشتر بخوانید:   نمونه سوال استخدام کارشناس آی تی

 

روند ۲: تجزیه و تحلیل پیشرفته

تجزیه و تحلیل مکانی برای هر کسب و کاری که به مکان، به عنوان یک متغیر با ارزش برای موفقیت می نگرد، بسیار مهم است. مکان یابی، یک تابع بسیار مهم است که وابسته به تجزیه و تحلیل جغرافیایی است. یک خرده فروش که قصد راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای جدیدی را دارد، نیاز به شناخت رقبای موفق موجود خود در آن محدوده و همچنین شناخت میزان جمعیت مطلوب برای موفقیت در حرفه خودش را دارد. تمام این داده ها می توانند بر روی یک نقشه قرار داده شوند و بر روی چنین داده هایی، عملیات تجزیه و تحلیل آماری به منظور تصمیم گیری در مورد محل یک فروشگاه جدید، صورت پذیرد. نقشه ها این اطلاعات را به خوبی ارایه می دهند و با استفاده از وب سرویس ها، کارشناسان فنی، به سادگی قادر به ایجاد نقشه ها، نمودارها و جداول و انجام تجزیه و تحلیل اطلاعات می باشند. با در دسترس بودن اطلاعات از طریق رایانش ابری در یک سازمان، توانایی های GIS و بهره گیری از نقشه ها در سراسر سازمان گسترده شده و امکان پذیر می گردد.

 

روند ۳: تجزیه و تحلیل داده های بزرگ

دسترسی به مقادیر زیادی از داده که به ما بینش در مورد محیط و رفتار انسان ها را می دهند، باعث تغییر روش عملکرد سازمان ها شده است. این قابلیت همچنین به گونه ای  تکامل پیدا کرده است که شامل توانایی ادغام داده های بزرگ برای تجزیه و تحلیل مکانی نیز شده است. امروزه هر کسی در سطح تجاری می تواند به میلیاردها داده از مشاهدات زیست محیطی و یا ده ها هزار تصویر گرفته شده توسط فضاپیماها و ماهواره ها، دسترسی داشته باشد و به راحتی به تجزیه و تحلیل آنها بپردازد. این تا حد زیادی روش سنتی GIS را گسترش خواهد داد. سازمان ها و کسب و کارها هم اکنون می توانند در بین انبوهی از منابع داده ای تصویری و ماهواره ای، تحلیل های پیشرفته خود را با استفاده از داده های تصویری و تصاویر ماهواره ای از طریق سیستم های چند پردازشی و پردازش موازی، با سرعت زیاد، در دسترس داشته باشند.

بیشتر بخوانید:   معرفی نرم افزار ArcGIS Server

 

روند ۴: GIS بلادرنگ

دنیای شهروندان و استفاده کنندگان از فناوری، در حال حاضر به صورت دیجیتالی به هم پیوسته می باشد. مردم با یکدیگر و با دولت ها و کسب و کار ها متصل هستند. استفاده بهینه و کارآمد از این شبکه گسترده از دستگاه ها و سنسورها، شاید آخرین روند و اولویت شماره یک برای سازمان هایی است که می خواهند در آینده از لحاظ داشتن یک GIS جامع، پیشرو باشند. گوشی های هوشمند و محتوای رسانه های اجتماعی که توسط کاربران تولید می شوند، بکار گرفته خواهند شد تا داده های بلادرنگ حاصل از اینترنت اشیا را با لایه هایGIS بصورت مستقیم، ترکیب نمایند و پس از تجزیه و تحلیل، آنها را از طریق اپلیکیشن ها و برنامه های کاربردی آنلاین، در اختیار متخصصین و شهروندان قرار دهند.

 

روند ۵: دسترسی از هر جا

یک عامل دیگر که باعث شدهGIS  از فضای سنتی خود فراتر رود، آن است که روز به روز، بیشتر مورد پسند استفاده کنندگان قرار می گیرد. داده های تولید شده از طریق دستگاه های تلفن همراه، باعث توانمندتر شدن متخصصین و استفاده کنندگان GIS  شده اند. همین داده ها در حال استفاده برای ایجاد نسل جدیدی از برنامه های کاربردی به کار گرفته می شوند، به نحوی که باعث تلنگر زدن به علم غنی تجزیه و تحلیل شده اند. تجزیه و تحلیلی که تنها GIS می تواند ارایه دهنده آن باشد. تجربه کاربری بسیار ساده تری، هم اکنون برای کاربرانGIS با ایجاد مجموعه ای از برنامه های کاربردی و سازندگان این برنامه ها، امکان پذیر شده است. از آیفون و یا دستگاه های آندروید می توان برای جمع آوری داده های جغرافیایی و یا بررسی بصری آنها، در هر کجا و هر زمان استفاده کرد. کارشناسان حاضر در محل پروژه، می توانند از این برنامه ها، برای جمع آوری داده ها و یا برای ارایه نتایج مشاهدات میدانی، استفاده کنند. داده های برداشت شده می توانند به سرعت به محیط سازمان منتقل شوند و مورد  تجزیه و تحلیل قرار گیرند. این دستاوردها را مدیون استفاده از GIS تحت موبایل (یا به انگلیسی Mobile GIS) هستیم.

بیشتر بخوانید:   ArcSDE چیست؟

ایجاد فهم کلی از داده های بزرگ

آخرین جهش در محاسبات کامپیوتری، تغییر از پردازش مبتنی بر سرویس دهنده به پردازش ابری بود. نرم افزار به عنوان سرویس (به انگلیسی SaaS) دنیایی از فرصت ها را برای  GIS به ارمغان آورد. به عنوان مثال، سرویس های اشتراک نقشه  های پایه، دیگر جدا از سرویس های منحصر به فرد ارایه شده برای کاربران نمی باشند. کاربران GIS می تواند داده ها را به اشتراک بگذارند، بر روی آن همکاری متقابل داشته باشند، نقشه های ترکیبی در سرویس دهنده، ایجاد کنند  و سپس به ابر متصل شوند.

جهش بعدی در فناوری GIS و محاسبات کامپیوتری، مربوط به اتصال به شبکه گسترده ای از دستگاه های ارایه اطلاعات بلادرنگ می باشد. این انقلابی ترین تغییری است که اخیرا آغاز شده و  فرصت بزرگی به ارمغان می آورد. اطلاعات، هر چه در دسترس تر باشند، اهمیت آن ها برای درک شدن، بیشتر خواهد بود. نقشه ها، زبان گویایی برای درک چارچوب داده ها می باشند.

آنچه خواندید از زبان مدیرعامل بزرگترین شرکت ارایه دهنده سامانه های اطلاعات جغرافیایی دنیا بود. بیاد داریم در نوشته ای با عنوان “بازار کار GIS، کدام مهارت ها را نیاز دارد؟“، مهارت های مورد نیاز بازار کار GIS را آورده بودیم. دوباره به ۵ ترند ذکر شده نگاهی داشته باشید. همانطور که می بینید، هر کدام از این Trendها به ما خواهد گفت که مهارت های مورد نیاز بازار کار GIS به کدام سمت در حال حرکت هستند. با آنچه گفته شد، توانایی ایجاد سرویس های مکان مبنا، توانایی انجام تجزیه و تحلیل های مکانمند چه بر روی داده های کوچک مقیاس و چه بر روی داده های بزرگ مقیاس، مهارت پیاده سازی Mobile GIS، مهارت برنامه نویسی Web GISاز جمله مهمترین مهارت ها برای پیدا کردن یک کار در زمینه GIS می باشند.

Check Also

MapServer

اجزای یک برنامه نوشته شده به وسیله MapServer

یک برنامه ساده از MapServer حاوی موارد زیر است : ۱) Mapfile : یک ساختار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *