اجزای یک برنامه نوشته شده به وسیله MapServer

Rate this post

MapServer

یک برنامه ساده از MapServer حاوی موارد زیر است :

۱) Mapfile :

یک ساختار Text configuration file برای کاربردهای MapServer می باشد. Map file معرف یک ناحیه از نقشه ی مدنظر کاربر بوده که به برنامه Map server می گوید که داده های مدنظر شما در کجاست؟ و عکس های خروجی در کجا هستند؟ هم چنین معرف لایه های نقشه بوده و شامل منبع داده، پروژه ها و Symbology نقشه است.در Mapfile قسمتی مربوط به پسوندهای مرتبط با نقشه تعریف شده است که در Map server کاربر تنها نمایش آنها را می بیند اما در mapfile به شکل .map extension می باشد.

۲) داده های جغرافیایی و مکانی :

Map server می تواند منابع داده ی متنوعی را در حالت جغرافیایی و مکانی به کاربران ارائه دهد. فرمت پیش فرض آن Shapefile های ESRI بوده اما قابلیت پشتیبانی از دیگر فرمت ها را هم دارد.

۳) صفحات HTML :

این صفحات در واقع واسط بین کاربر و Map server هستندکه معمولا در Web root قرار می گیرند. در ساده ترین حالت آن ها Map server می تواند به مکانی برای یک Map image ایستا روی صفحه HTML نامیده شود.

آماده سازی فایل با استفاده از یک فرم با تغییرات پنهان و hidden و ارسال یک پرسش اولیه به یک http server یا map server انجام می شود. این فرم می تواند به مکانی از صفحه ی دیگر یا جانمایی به وسیله ی گذاردن اطلاعات آماده شده به عنوان یک تغییر در یک URL باشد.

همانطور که گفتیم MapServer بر مبنای نمونه ها تعریف شده یا به عبارت دیگر Template based می باشد، زمانی که کاربر درخواست خود را تحت وب به یک Map server ارسال می نماید در اولین اجرا Map server یک Configuration file را اجرا می کند که همان طور که در بالا اشاره شد به آن Mapfile گفته می شود( این فایل شامل لایه ها و دیگر اجزای توصیف کننده ی نقشه می باشد) و سپس نقشه را ترسیم و ذخیره می نماید. بعد از آن هم یک یا چند نمونه فایل HTML را خوانده که در Mapfile معرفی شده اند.

بیشتر بخوانید:   پنج رخداد بزرگ در GIS که در حال تغییر جهان می باشند

هر نمونه شامل ضمیمه های مرسوم و قراردادی HTML است که در واقع شامل دو فایل و ضمیمه ی اصلی می باشد :

  • Conventional HTML markup tags
  • Special Map server substitution string

رشته های فوق برای مثال در مشخص نمودن مسیرهای عکس نقشه هایی که توسط Map server تولید شده است به کار می روند. برای معرفی هر کدام از لایه هایی که ارائه شده اند و برای مشخص کردن سطوح و بزرگنمایی و جهت ها هم از رشته های فوق استفاده می شود.

MapServer وظیفه ی جانشین ساختن مقادیر کنونی به جای مقادیر جدید و درخواستی کاربر را دارد و سپس مجموعه داده ها را به Web server می فرستد و در آخر هر کدام از آن ها به browser ارسال خواهد شد.

زمانی که یک کاربر خواهان تغییر شکل هر کدام از المان های روی صفحه باشد ( برای مثال تغییر جهت بزرگنمایی و یا مقدار بزرگنمایی) Map server یک درخواست جدید از Web server برای این Value (مقدار) جدید دریافت نموده و در نهایت هم این چرخه تکرار می شود.

Template file :

این فایل ها وظیفه ی کنترل نمودن اینکه چطور نقشه ها و لژاندر های خروجی در browser به وسیله ی Map server آشکار خواهند شد را دارد. به وسیله ی رجوع به تغییرات CGI MAP server در HTML های نمونه، کاربر به MapServer اجازه ی تکمیل آن ها به وسیله ی مقادیر وابسته به وضعیت کنونی از کاربرد مدنظر خودش را می دهد ( برای مثال Map image ، نام عکس مرجع آن، اندازه ی نقشه و …)و این کار در زمانی که آن ها تولید می شوند برای خوانده شدن در browser صفحه ی HTML انجام می شود.

بیشتر بخوانید:   روز جهانی سامانه اطلاعات مکانی جی ای اس Gis Day

آنچه گفته شد اجزای یک برنامه ساده Web Mapping است که توسط نرم افزار MapServer نوشته شده باشد. در عمل می توان از جزء سوم یعنی صفحات HTML چشم پوشید و مواردی مانند کتابخانه های OpenLayers یا GeoExt را جایگزین آن کرد.

gistech.ir

Check Also

MapServer

معرفی نرم افزار MapServer در حوزه WebGIS

نرم افزار MapServer در ابتدا توسط دانشگاه مینه سوتا، ناسا و گروه منابع طبیعی مینه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *